PODSTAWY KSZTAŁCENIA SŁUCHU
CELE KSZTAŁCENIA – WYMAGANIA OGÓLNE
1. Rozwijanie słuchu muzycznego
Uczeń rozwija umiejętność słuchowego rozpoznawania struktur melodycznych, metrorytmicznych, harmonicznych oraz zmian w zakresie elementów i budowy dzieła muzycznego.
2. Kształcenie umiejętności czytania nut głosem
Uczeń odtwarza głosem zapisany tekst nutowy na podstawie znajomości notacji muzycznej oraz wykształconych wyobrażeń słuchowych (kierunek melodii, brzmienie poszczególnych interwałów, relacje czasowe), zwraca uwagę na intonację.
3. Zdobycie podstawowej wiedzy z zakresu teorii muzyki
Uczeń posługuje się podstawowymi pojęciami, oznaczeniami muzycznymi oraz poznaną terminologią muzyczną i stosuje ją w praktyce.
4. Kształcenie ekspresji muzycznej
Uczeń rozwija wyobraźnię i wrażliwość muzyczną.
5. Świadome słuchanie muzyki
Uczeń słucha utworów muzycznych, zwracając uwagę na wybrane struktury.
CELE KSZTAŁCENIA – WYMAGANIA SZCZEGÓŁOWE
1. Rozwijanie słuchu muzycznego
Uczeń:
1) rozpoznaje:
a) struktury melodyczne: skalę majorową (odmiana naturalna), minorową (odmiana naturalna i harmoniczna), interwały proste do kwinty czystej i oktawę czystą, trójdźwięki majorowe i minorowe w postaci zasadniczej,
b) struktury harmoniczne: interwały proste do kwinty czystej i oktawę czystą, trójdźwięki majorowe i minorowe w postaci zasadniczej,
c) struktury metrorytmiczne: wartości rytmiczne nut i pauz od całej nuty do szesnastek, takty ćwierćnutowe;
2) uzupełnia, koryguje przebiegi melodyczne, rytmiczne i melodyczno-rytmiczne;
3) zapamiętuje proste motywy melodyczne i rytmiczne.
2. Kształcenie umiejętności czytania nut głosem
Uczeń realizuje głosem z nut:
1) nierytmizowane następstwa dźwięków różnej wysokości;
2) proste motywy i melodie, oparte o poznane struktury interwałowe i harmoniczne;
3) przebiegi rytmiczne.
Zagadnienia realizowane są sposobami: solmizacją, literowo, stopniami gamy, tataizacją.
3. Zdobycie podstawowej wiedzy z zakresu teorii muzyki
Uczeń:
1) stosuje:
a) zasady notacji i kaligrafii muzycznej dotyczące zapisu pojedynczych dźwięków i współbrzmień w kluczu wiolinowym i basowym, na pięciolinii oraz na dwóch liniach dodanych górnych i dolnych, symboli interwałów i trójdźwięków, znaków chromatycznych pojedynczych, znaków przykluczowych, wartości rytmicznych nut i pauz, grup rytmicznych, kropki przy nucie, znaków zakończenia,
b) solmizacyjne i literowe nazwy dźwięków, odpowiadające określonym stopniom gamy, w poznanych tonacjach,
c) zasady budowy gam, interwałów i trójdźwięków,
d) terminologię związaną z pokrewieństwem gam (równoległość) – zagadnienia realizowane są w tonacjach: C-dur, G-dur, F-dur i a-moll;
2) stosuje terminologię muzyczną.
4. Kształcenie ekspresji muzycznej
Uczeń:
1) tworzy własne wypowiedzi muzyczne (improwizuje głosem i na instrumencie, uzupełnia z wyobraźni tekst muzyczny);
2) aktywnie słucha muzyki, wykorzystując proste formy ruchu.
5. Świadome słuchanie muzyki
Uczeń rozróżnia zmiany:
1) dynamiczne;
2) agogiczne;
3) artykulacyjne;
4) w barwie dźwięku.
Uczeń zdobywa wiedzę z zakresu podstaw kształcenia słuchu w stopniu umożliwiającym dalszą edukację na zajęciach Kształcenie słuchu i audycje muzyczne. Nauczanie w tym zakresie daje podstawy teoretyczne, jednocześnie rozwijając umiejętności praktyczne i kompetencje ucznia.
Kształcenie słuchu – Szkoła muzyczna we Wrześni
Kształcenie słuchu – Szkoła muzyczna Września
Kształcenie słuchu, Kształcenie słuchu
www.effect-music.pl
www.jpl-effect.pl